Digital Education

We explore the success factors and benefits of digital education. In addition, we investigate what competencies future software engineers will need and design suitable training and further education programs.

Latest Resarch News

Increasing comprehensibility: How to Link Texts and Diagrams Interactively

A number of new research results have been published as part of the DFG project vgiReports. They show how texts and diagrams can be combined in…

Easier Learning with Augmented Reality

Homework is a stress factor in many families. Children are supposed to do it independently, but it often costs parents time and nerves as well. paluno…

Sparring Partner in Digital Learning

Digital teaching and digital performance assessment have never been more important. We talked to Dr. Michael Striewe about the e-assessment system…

Selected Projects

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KEA-Mod - Kompetenzorientiertes E-Assessment für die grafische Modellierung

In the KEA-Mod project, a platform for a competence-oriented e-assessment for lectures dealing with graphic modelling in computer science and related disciplines is to be created. These typically have a high number of participants and a high level of personnel support. The intended platform should automate the assessment and thus reduce the effort and improve the possibilities for self-determined learning (formative assessment).

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ComIC - Computing for Intercultural Competence

The ComIC (Computing for Intercultural Competence) project promotes the intercultural dialog between Islamic and European countries using “computing” and “research” as the common language to tackle emerging challenges.

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Fellowship für Innovationen in der digitalen Hochschullehre

In dem Entwicklungsvorhaben wird eine mobile Mikrolernplattform umgesetzt, um Studierende des projektorientierten Masters Angewandte Informatik/Systems Engineering der Universität Duisburg-Essen zukünftig bei der selbstgesteuerten Aneignung von Wissen zu unterstützen.

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IT&me

Ziel des Verbundvorhabens ist die Konzeption, Umsetzung und Evaluation eines modellhaften multimedialen Wissenspools in der IT-Expertinnenbildung unter Berücksichtigung unterschiedlicher Lebenssituationen und Lernstrategien.

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MARTINA

Die Medien- und Kreativwirtschaft verfügt über ein reichhaltiges Repertoire an kreativen, innovativen und motivierenden Instrumenten zur Qualifizierung, welche auch für die Mitarbeitenden in der Logistik denkbar sind. Vor diesem Hintergrund zielt das Projekt MARTINA darauf ab, eine innovative Lernplattform einschließlich einer Gamification hervorzubringen.

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BIF II - Bildungsgerechtigkeit im Fokus

Mit dem Qualitätspakt-Lehre-Projekt „Bildungsgerechtigkeit im Fokus“ entwickelt und befördert die UDE Potenziale junger Menschen, deren Studium sie und ihr Umfeld vor große Herausforderungen stellt. Das Vorhaben bündelt an der UDE einen Großteil der Aktivitäten zur gezielten Weiterentwicklung der Studieneingangsphase.

Working Groups and People

Specification of Software Systems (S3)

Specification of Software Systems (S3)
Professor Dr. Michael Goedicke

Main research: adaptive systems, service orientation, variability management, software architecture, eLearning, eAssessment

Software Engineering, esp. Mobile Applications (SE)

Software Engineering, esp. Mobile Applications (SE)
Professor Dr. Volker Gruhn

Main research: agile software development, software processes, cyber physical systems, modernization of application environments